Dynamiczne zmiany w biznesie sprawiają, że coraz trudniej jest zachować odpowiednią konkurencyjność na rynku. Dlatego firmy sięgają po różne sposoby, żeby się wyróżnić i zdobyć przewagę, a jednym z nich jest pozyskanie certyfikatu ISO 9001.
ISO 9001 – co to jest
Jednym z najpopularniejszych certyfikatów przyznawanym firmom jest ISO 9001. Certyfikat ten jest międzynarodowy, co oznacza że po wydaniu go w jednym kraju we wszystkich innych będzie respektowany. Generalnie ten system zarządzania jakością w firmie informuje o tym, że dany podmiot spełnia wszystkie wymagania związane z jakością świadczonych usług, zadowoleniem klientów oraz doskonaleniem organizacji. Co ważne, żeby otrzymać ten certyfikat nie ma wymagań dotyczących wielkości firmy, branży czy ilości zatrudnianych pracowników – mogą go posiadać zarówno międzynarodowe korporacje, jak też i niewielkie rodzinne firmy. Wdrożenie ISO wymaga spełnienia określonych zasad, i jest realizowane przez zewnętrznych audytorów. Dzięki temu ma się pewność, że wszystko zostało wykonane zgodnie z wytycznymi i ogólnie przyjętymi standardami. A że korzyści płynących z tego rozwiązania jest wiele, to nie ma się co dziwić ilości firm, które na ISO się decydują.
Zalety posiadania certyfikatu ISO
Wdrożenie w każdej firmie certyfikatu ISO 9001 przyniesie jej wiele wymiernych korzyści. Mimo że sam proces jest dość wymagający i wiąże się z koniecznością wprowadzenia niekiedy dość znacznych zmian organizacyjnych, to jednak warto się tego podjąć. Zwłaszcza jeśli chce się współpracować z dużymi, międzynarodowymi podmiotami, dla których kwestie jakości partnerów są bardzo ważne.
- Marketing i promocja
Po wdrożeniu ISO w swojej firmie można, a wręcz trzeba się taką informacją pochwalić kontrahentom. Będzie to dla nich jednoznaczny sygnał o wysokiej jakości działania i spełnieniu międzynarodowych standardów. Posiadanie takiego certyfikatu to jest pewnego rodzaju reklama. Tania, rzeczowa, a jednocześnie bardzo skuteczna, bo pozwala w łatwy sposób wyróżnić się spośród konkurencji.
- Uporządkowanie pracy w firmie
Wiele firm pracuje bardzo chaotycznie, nie ma jasnego podziału kompetencji i zadań, tylko każdy zajmuje się wszystkim. Taki chaos to wiele niezałatwionych spraw, do których nikt się nie chce przyznać, wiele bałaganu i mnóstwo straconego na niepotrzebne rzeczy czasu. A jednym z głównych wymogów ISO jest właśnie szczegółowe opracowanie wszystkich istotnych procesów w firmie i przygotowanie dla nich odpowiednich procedur działania. Dodatkową zaletą uporządkowania procesów jest też określenie zakresu odpowiedzialności za nie, a w wielu firmach bywa z tym bardzo różnie. Dlatego po wdrożeniu ISO praktycznie każdy pracownik będzie wiedział co ma robić i za co jest odpowiedzialny.
- Ograniczenie kosztów
Uporządkowanie procesów, o którym było wcześniej wspominane, ma jeszcze jeden istotny wymiar, a mianowicie ograniczenie kosztów. Na etapie audytu definiuje się wszystkie procesy, a następnie się je optymalizuje. Część z nich może się okazać niepotrzebna, część z nich będzie wymagała zmiany organizacji pracy i dostosowania do nowych wymagań. Ale zawsze idzie to w takim kierunku, żeby praca była jak najbardziej wydajna, uporządkowana, i każdy żeby wiedział co ma robić i za co jest odpowiedzialny. A wszystkie te zmiany w ostatecznym rozrachunku wpływają na zwiększenie wydajności, a tym samym ograniczenie kosztów.
- Relacje z klientami
Klienci lubią współpracować z firmami, które o nich odpowiednio dbają i ich szanują. Zaufanie i rzetelność to podstawa prowadzenia biznesu, a norma ISO 9001 w tym względzie jest bardzo wymagająca. Odpowiedni standard obsługi klientów to jeden z kluczowych warunków uzyskania autoryzacji, dlatego też bardzo często zmiany dotykają również tego obszaru. Co więcej, wiele podmiotów jako warunek nawiązania współpracy podaje właśnie posiadanie odpowiednich certyfikatów. Dotyczy to chociażby obszaru zamówień publicznych, gdzie w dużej części przypadków certyfikat jest wymagany.